Ivan Berislav Vodopija

Pogledi s lica i naličja

8,00

Na zalihi

Težina 205 g
Format 14 × 20 cm
Autor

Izdavač

Mjesto izdanja

Zagreb

Godina

2021

Broj stranica

159

Uvez

Meki

Stanje knjige

Kao nova

SKU: 087282 Kategorija:

Knjiga nove proze Ivana Berislava Vodopije (Veliki Grđevac, 1942.), pod naslovom Pogledi s lica i naličja, vrlo je zanimljiv, ali istodobno i zahtjevan projekt. To i nije toliko čudno jer, ako smo ikada imali priliku pročitati barem neku od njegovih knjiga, shvatit ćemo da imaju jasnu i čvrstu poruku: dvojnost značenja kao neminovnost. Sve njegove knjige, promatramo li ih u skladu s naslovom ove nove, mnogim se čitateljima mogu činiti zahtjevnima zbog mogućnosti iščitavanja na više različitih razina (s obje strane stvarnosti) pa su po mnogočemu i drukčije od većine knjiga recentne književne produkcije. S druge strane, opet samo naizgled, čini se da je riječ o jednostavnom, lapidarnom pripovijedanju koje nerijetko obiluje poetskim pasažima. Je li doista tako? Priče koje su kao slučajno istrgnute iz kolotečine naših života tjeraju nas da se ipak ozbiljno zamislimo o vlastitom udjelu, iskustvu o onome što bismo i sami učinili u sličnim prilikama. Naravno, ništa nije isto niti je slučajno, jer sve ima svoje lice i naličje. I opomena je da se i sami što češće osvrnemo ne samo metaforički. Ivan Berislav Vodopija, kao knjižar i antikvar, bio je u prilici da pročita gomilu (ne)vrijednih knjiga, da vidi i čuje što je mnogima koji ne mare za sitnice moglo promaći. Već nas ova proza, ili ponekad tek pojedine skice, upućuje na razotkrivanje vjerodostojnosti istine i laži, na nezaobilaznu „inventuru pri kraju života, oholost i lopovluk, degradaciju ljudskosti, navodi nas da se okrenemo malom, zaboravljenom čovjeku, ambicijama bez pokrića, karijerama i zaboravljenim junacima, prijateljima i onima koji to nisu, mladosti koja ne priznaje neumitnost starenja, plaćenom radu za nerad, ljubavi i „ljubavi, strahu i milostinji, onome što se zbiva kad istinu prepričavamo i još koječemu drugom što je izvučeno na svjetlo dana. I književna kritika umjela je to dosad prepoznati. Kao nakladnik ili urednik, čitala sam njegove rukopise jer su redom, osim jednoga, objavljeni u nakladi Ex libris: pjesme Svaka boja je krvava (2010.), epistolarni roman Mrtva priroda i živo srce – pismima kroz crveno (2011.) – tu je knjigu Will Firth preveo 2012. godine na engleski kao The Storm in The Still Life, a predstavljena je na hrvatskome štandu na London Book Fair, 2014., nakon čega slijedi roman Kulise, makete i pepermint objavljen 2015., dok su prozni zapisi, naslovljeni kao Putnik u tramvaju / The Man on the Tram – Reality Show, objavljeni u sklopu projekta Centra za kulturu Trešnjevka 2017., uz što je održan i performans dijeljenja knjige putnicima u tramvajima broj 9. Publikacija nije bila namijenjena prodaji, pa tekst s nastavkom kao cjelinu, pod naslovom Bez stilskih vježbi, donosimo u knjizi. Ovdje još treba spomenuti i koautorstvo u knjigama Bredas Lesson (Juliet Editrice and Trieste Contemporanea Committee, Trieste, Italy, 2018) te Jabuke u magli (Gligorije Dijak: Ratkovićeve večeri poezije, Podgorica, 2020.) – u prvoj su knjizi objavljeni tekstovi devet, a u drugoj 28 autora. U pripremi je i najnoviji rukopis eseja, kritika i članaka neobična naslova Book&ništa, s mnogim važnim dokumentima i fotografijama iz autorova neposrednog iskustva. Ivan Berislav Vodopija član je Hrvatskoga društva pisaca. Ivana Mandić Hekman Naslovnica i crteži Vlado Martek.